Zeilen naar de Oostzee. - Reisverslag uit Barhöft, Duitsland van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Oostzee. - Reisverslag uit Barhöft, Duitsland van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Oostzee.

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

22 Juni 2015 | Duitsland, Barhöft

Reisblog 5:
Dag 18: woensdag 17 juni 2015: Wendtorf – Grossenbroder Fähre:
Ik slaap goed op mijn nieuwe kussens in het voorschip. Volgend seizoen wil ik de kussens van de kajuit vernieuwen.
Iets over negenen vertrokken. Al in de haven het grootzeil gehesen en in de vaargeul naar de jachthaven de fok. De motor uitgeschakeld en omhoog gekanteld.
Het schietgebied is in 2013 vergroot en daarom zijn de tonnen verplaatst. Deze verplaatsing staat niet op mijn oude zeekaart. Dat leidt niet tot problemen want minstens vijf schepen voor me zeilen de zelfde route; ik kan hen volgen.
De wind is iets feller dan gisteren en komt uit de juiste hoek. Het wordt een goede zeildag!
Om 15.30 uur leg ik vast in Grossenbroder Fähre, geholpen door de buren. Grossenbroder Fähre ligt aan het begin van de brug naar Fehmarn. Op de brug is ook de spoorverbinding naar Puttgarden. Hier kun je met een veerschip naar Denemarken. Na de brug aan stuurboord is de jachthaven. Fehmarn was eens Deens.
De totaal afgelegde afstand van vandaag was 32,2 Mijl. De gemiddelde snelheid was 5,7 Mijl en dat is snel voor een klein scheepje als de Almare. Eén keer werd een snelheid gemeten van 8,5 Mijl. Kan eigenlijk niet want dat is sneller dan de theoretische snelheid van mijn schip. Ik kreeg een duwtje mee van een grote golf.
Ik was in 2013 ook in Grossenbroder Fähre. Het is een kleine, rustige haven met erg goede voorzieningen. Er zijn veel konijntjes op het haventerrein. Ik blijf hier een extra nachtje. Om twee redenen: de was moet worden gedaan en er is voor morgen veel wind voorspeld. Dat er meer wind komt merk ik nu al, ik lig hier echter redelijk beschut. Ook moet ik weer boodschappen doen en brandstof halen.
Tegen de avond begon het te regenen. Goed voor deze omgeving want het was meer dan twee weken droog. Het weer valt tot nu toe niet tegen maar het is iets te koud. Ook de temperatuur van het zeewater is laag: 16 graden. Vooral ’s avonds koelt het erg snel af. Mijn verwarming (3 waxinelichtjes) brengen de temperatuur in de kajuit op 19,5 graden.
Dag 19: donderdag 18 juni 2015: Grossenbroder Fähre.
Zoals gezegd, ik blijf een dag in deze haven. Uitgeslapen en daarna gemeld bij de havenmeester. Gisteren heb ik geprobeerd me te melden maar er was steeds niemand aanwezig. Lastig, want dan heb je geen sleutel van de sanitaire ruimte. Ik betaalde E20,- voor twee overnachtingen, kreeg de toiletsleutel, de code van het internet, uitleg over de weg naar een tankstation en de supermarkt. En toestemming om de wasmachine en de droger te gebruiken. (Kosten: E5,-) . In Wendtorf werd me door de havenmeester aangeraden niet te wassen omdat de totale kosten op E15,- zouden komen!
’s Morgens enkele foto’s gemaakt in de haven. Ik lig in een redelijk beschut gebied van de haven; gelukkig want de wind giert rond de Almare en af en toe regent het behoorlijk.
Wat doe ik zoal op een “rustdag”? Uitslapen, contact opnemen met de havenmeester, het fornuisje van brandspiritus voorzien en broodjes klaarmaken in de ovenpan. Slaapzakken luchten, tot het ging regenen. Was verzamelen, wassen, drogen en opbergen.
’s Middags na de lunch naar het dorp fietsen (tussen de buien door) voor de boodschappen en brandstof.
En aan het eind van de dag een biertje met iets te knabbelen. ’s Avonds eten klaarmaken, eten en daarna afwassen en koffie zetten. De laatste bezigheden doe ik bijna allemaal zittend in de kajuit. Alles staat onder handbereik. Ik lees veel. Ook nu giert de wind nog rond de Almare en het regent.
Ik beslis pas morgen of ik verder vaar. De volgend bestemming is Timmendorf op het eiland Poel. Een eiland waar ik nog nooit ben geweest. Ik hoop dat er een plekje is in de kleine haven.
Dag 20; vrijdag 19 juni 2015: Grossenbroder Fähre – Timmendorf (op het eiland Poel):
Het waait nog hard, tot windkracht 6. Ik besluit toch te vertrekken want de wind komt uit de goede richting. Op de fok vaar ik met halve wind over de Lübecker Bocht naar het eiland Poel. Afstand: ongeveer 24 Mijl.
Door de harde wind haal ik op de fok snelheden van 4 – 6,8 knopen. Door de halve wind komen ook de golven dwars in; af en toe komt het koude zeewater over.
Om drie uur bereik ik Jachthaven Timmendorf. Heb moeite met het vastmaken van de Almare. Je mag er alleen dwars van de steiger liggen en ik lig graag met de boeg in de wind want dan lig je veel rustiger.
Ik besluit daarom langs de steiger te liggen. Er is plaats genoeg. De havenmeester gaat er later mee akkoord.
De haven is erg klein, door de deining gaat de Almare erg op en neer. Ik word er straks door in slaap gewiegd. De wind zwakt iets af!
Als islafiel (eilandliefhebber) bezoek ik graag eilanden. Het is er meestal erg overzichtelijk en de mensen zijn er benaderbaar. Op Poel was ik nog niet. Morgen wil ik het eiland verkennen op de fiets. Het is het 81e eiland op mijn lijstje. Het is moeilijk om een definitie te geven van een eiland. Dit eiland is over een brug bereikbaar. Is het dan wel een eiland? Ook in Denemarken zijn veel eilanden bereikbaar per brug of dam.
Vanaf nu kom ik slechts in havens waar ik nog niet eerder geweest ben.
Bedankt voor alle reacties op mijn reisblog. Ook in Poel kan ik met de laptop op het internet. Met het tablet lukt het nu niet!
Dag 21; zaterdag 20 juni 2015; Poel:
Als ik opsta is het buiten 12 graden. De douche is gelukkig lekker heet.
Ik help twee Duitsers met aanmeren; als dank moet ik aan boord komen en bier drinken. Ze zijn beide tachtig jaar. Eén van hen zeilt al meer dan 30 jaar.
Het weer knapt op; het wordt zelfs meer dan 20 graden. Typisch eilandweer. Boven het eiland een stralend blauwe lucht en op het vasteland wolken. Op de fiets een deel van het eiland verkend. Er wonen bijna 2500 mensen. Vanwege de vele vakantiegangers zijn er op dit moment veel meer. Er zijn drie dorpen: Kirchdorf, Timmendorf en Seedorf. Het eiland is per auto bereikbaar, maar het is niet druk. Ook Kirchdorf heeft een jachthaven.
Een bijzonderheid: Je moet E2,- toegang betalen om op het strand te mogen. Toch weer typisch Duits: je hebt stranden, naaktstranden, hondenstranden, rookvrije stranden en betaalstranden.
Morgen wil ik naar Warnemünde, het ligt op een afstand van 30 Mijl. Er wordt weinig wind voorspeld.
Dag 22: zondag 21 juni 2015: Timmendorf (Poel) – Warnemünde (Rostock):
Wat een verschil; de rust van Timmendorf en de drukte van Warnemünde. In Warnemünde lig ik in de Alte Strom, zoals aanbevolen door de oude buren van gisteren. Het is zondag en er zijn honderden mensen op de been. Hier is op scheepvaartgebied het nodige te zien; meerdere veerschepen en cruiseschepen varen uit en in de haven van Rostock (Warnemünde). Henny en ik zijn jaren geleden vanuit hier naar Finland gevaren.
De reis hierheen is geheel zeilend afgelegd. (Uit en in de haven ging op de motor) Er was in het begin voldoende wind, later minder. Onderweg heb ik de fok vervangen door de genua.
’s Avonds door Warnemünde gefietst. De mooie boulevard is er kilometers lang.
Morgen verder naar het eiland Hiddensee. Weer een echt eiland. Als ik het haal tenminste, wellicht moet ik een tussenstop maken in Barhöft. Het natuurgebied Darsser Ort zou een ideale tussenstop zijn maar de haveningang is verzand. De haven is “gesperrt.”

22062015: intussen lig ik in Barhöft

  • 22 Juni 2015 - 23:21

    Colinda:

    Haaa Nico,

    Waan mezelf bijna op die eilanden omdat je ze zo levendig beschrijft.
    Toch vind ik het jammer dat je geen foto's kan toevoegen aan je blog.
    Leuk dat je vanaf nu alleen onbekende plaatsen gaat aandoen.

    Tot de volgende keer!
    Colin

  • 23 Juni 2015 - 10:16

    Catrien De Vries:

    Hallo Nico,
    Heb je reisverslag met al je wetenwaardigheden gelezen en je route gevolgd met mijn atlas.
    Als landrot veel bewondering voor je onderneming. Ik ga volgende week ook een eiland bezoeken.
    Ik hoef minder inspanningen te verrichten om Ameland te bezoeken.

    Een goede vaart toegewenst, tot een volgende keer. Groetjes Catrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Enthousiast zeezeiler. Reizen gemaakt rondom Denemarken, Oostzee, Götakanaal, Kanaaleilanden, Isles of Scilly, etc..

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 25627

Voorgaande reizen:

31 Mei 2015 - 01 Oktober 2015

Zeilen naar de Oostzee

Landen bezocht: