Zeilen naar de Oostzee - Reisverslag uit Birdaard, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Oostzee - Reisverslag uit Birdaard, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Oostzee

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

06 Juni 2015 | Nederland, Birdaard

Reisblog 2:
In de watersportwinkel De Rietpol in Spaarndam kocht ik een solovlaggetje. Driehoekig met een rode stip. Met dit vaantje geef je aan dat je een solozeiler bent. Of de anderen het vaantje herkennen is de vraag. Dat merken we onderweg wel.
In de namiddag Spaarndam verkent en enkele foto’s gemaakt. Het is een gemoedelijk plaatsje.
Morgen vaar ik door het C-Kanaal en het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Hemelsbreed ben ik dan nota bene 10 Km verwijderd van de Nieuwe Meer waar ik gisteren niet verder kon. IJs en weder dienende vaar ik door naar Uitdam.
Dag 5; donderdag 4 juni 2015: Spaarndam – Enkhuizen:
Voor het vertrek spring ik op de fiets en haal bij AH brood en een krant. Voor tienen lig ik in de sluis bij Spaarndam en moet E3,50 tol betalen voor het gebruik van de sluis. Dit is niet gebruikelijk. In Friesland moet je wel vaak bruggeld betalen.
Voor tienen lag slechts de Almare voor het volgende obstakel: de brug over het C-Kanaal. Willen ze alleen voor mij de brug openen? Maar voor half elf komen er nog 5 zeilschepen en aan de noordkant liggen er ook 5 te wachten. Om half elf mogen we met zijn allen passeren.
Na nog een brug kom je uit op het Noordzeekanaal en kan de tocht naar Amsterdam beginnen. De wind is niet gunstig, er kan niet worden gezeild! In de buurt van het centraal station wordt het eventjes erg druk op het water. Veel ponten en grote passagiersschepen. Ik heb er niet te veel last van en bereik om ongeveer 1 uur de Oranjesluizen. Na de sluis volgt als obstakel de Schellingwoudebrug. Daarna bevind ik me op het Markermeer. Weer met tegenwind!
Het plan om in Uitdam te overnachten laat ik schieten, ik ben er te vroeg. Op de motor ga ik door, langs het Paard van Marken naar Enkhuizen. Voor achten kan ik vastmaken in de Buyshaven. Het is een verenigingshaven. Ik overnacht liever hier dan in een commerciële haven.
Tijdens deze lange tochten waar ik de buitenboordmotor moet gebruiken luister ik graag naar de muziek via een I-pod. Echter, nu niet, de batterij was leeg.
Je staat er versteld van hoeveel kabeltjes en laders ik aan boord heb. Het verbindingskabeltje computer – Ipod moet ergens aan boord liggen maar ik kan hem nog niet gevonden.
Morgen steek ik het IJsselmeer over naar Stavoren en vervolg mijn weg door Friesland. Ik hoop op een zeilwindje! De staande mastroute gaat eigenlijk via Lemmer. Deze route kent echter meer bruggen en is drukker dan de route via Stavoren.
Het weer wordt steeds beter. Morgen wordt het voor één dag extreem heet. Ik probeer voor vieren ergens een ligplaats te vinden. Men geeft voor de namiddag een weeralarm af. Onweer en harde windvlagen van mogelijk meer dan 90 meter/uur. Dat is echt extreem: windkracht 10!!!
Dag 6; vrijdag 5 juni 2015: Enkhuizen – Woudsend:
Gisteren was de havenmeester niet meer aanwezig. Ik heb vanmorgen met hem afgerekend.
Naar het benzinestation gefietst en twee jerrycans gevuld en een krant gekocht.
Om kwart over negen gooi ik de trossen los en hijs direct buiten de haven grootzeil en fok. Er is te weinig wind op het IJsselmeer, daarom laat ik de buitenboordmotor meedraaien. Iets na twaalven kom ik aan in Stavoren en kan bijna direct de sluis in. Sinds kort zijn er twee sluizen, de wachttijden van vroeger zijn voorbij. Na twee bruggen kan ik het grootzeil hijsen. Ook nu draait de motor mee, voor alle zekerheid, want het is druk.
In Friesland zie je veel kleinere zeilschepen, motorjachten en sloepen. Vandaag zijn er ontzettend veel.
Al snel kan ook de fok worden gehesen en kan de motor uit. Er is nu een goed zeilwindje. Tot Heegh gaat het uitstekend. Dan moet ik bakboord uit en heb tegenwind.
Ik wilde verder door het Johan Friso Kanaal maar sloeg te vroeg af en kom in Woudsend aan. Het is intussen tegen vieren en ik besluit er te blijven.
In de namiddag wordt er onweer verwacht met fikse windvlagen en onder die omstandigheden kun je beter in een jachthaven liggen.
De liggelden zijn tot nu toe laag. In Dordrecht betaalde ik E9,50. Omdat ik niet door Amsterdam kon varen hoefde ik van de havenmeester niet te betalen. In Lisse was het ook minder dan E10,-. In Enkhuizen en in Woudsend was het ook niet duur: E 12,50.
De verwachte onweersbui kwam om acht uur en inderdaad was er meer wind. Een korte bui en een beetje meer wind; maar het koelde nauwelijks af.
’s Avonds een korte wandeling gemaakt door Woudsend en lang gepraat met de aardige Duitse buren. Het lijkt hier een Duitse enclave, je hoort meer Duits dan Nederlands.
Morgen verder. Richting Sneek, Grou, Leeuwarden en daarna over de Dokkummer Ee. Ik weet nog niet hoever ik kom.
Dag 7; zaterdag 6 juni 2015: Woudsend – Birdaard:
De weg naar de staande mast route is snel teruggevonden. Al op het Johan Friso Kanaal kunnen de zeilen worden gehesen. Men raadt af om te zeilen op de grote doorgaande drukke vaarwegen zoals het Johan Friso Kanaal en het Prinses Margrietkanaal. Het mag slechts als de motor stand by staat. De wind is echter erg gunstig om veilig te kunnen zeilen. Na Sneek komen er meer bruggen en gebruik ik de fok en de buitenboordmotor.
Na Grouw (schijnt nu Grou te heten) begint een deel met veel bruggen. Hier vind ik het praktischer om op de motor te varen. Vóór en in Leeuwarden moest ik voor iedere brug tien minuutjes wachten.
Voor de tocht door Leeuwarden moest E 7,- worden betaald. In een klompje. De brugwachter hengelt met veel routine het klompje voor je neus.
In Leeuwarden blijven? Ik heb er aan gedacht. Je ligt er erg mooi in het stadspark en AH is op loopafstand.
Volgens mij is ook de grootgrutter in Birdaard nog voor vijven te bereiken. Dat bleek niet het geval te zijn. Hier op het platteland sluit de grutter op zaterdag al om 4 uur. En morgen is het zondag. Ik denk dat ik net voldoende aan boord heb om het weekend door te komen.
Het is moeilijk om een zeiler onderweg te ontmoeten. Je kunt slechts één dag van tevoren doorgeven hoe laat je de volgende dag in een haven denkt aan te komen. Mijn schoonzussen Toos en Catrien wilden me in Lauwersoog treffen. Dat kan helaas niet doorgaan want Catrien heeft een andere afspraak.
Zeilen is plannen en vooruitdenken. Morgen zit ik weer op zout water met eb en vloed. Het is om 14.36 uur hoog water. Mocht ik twee uren eerder al het Wad bereiken dan kan ik direct doorzeilen naar Borkum.
Waarschijnlijk is het wishful thinking. Wil ik niet teveel?
O ja, ook op de Dokkumer Ee kon ik mijn fok hijsen. Hoewel ik daardoor minder benzine heb gebruikt is de tank vrijwel leeg. In Birdaard kan niet worden getankt. Ik hoop dat ik voldoende brandstof heb om Dokkum te kunnen bereiken!
Mijn verhaal wordt veel te eentonig, haven in en haven uit; zeilen hijsen en zeilen strijken.
Meer nieuws heb ik op dit moment niet. Eén ding is nog het vermelden waard: het havengeld in Birdaard bedraagt E 6,- voor mijn kleine bootje. Goedkoper kan het niet volgens mij. (Twee jaar geleden betaalde ik hier E 4,- )

  • 07 Juni 2015 - 11:25

    Marieke:

    Ha die Pa

    Het klinkt allemaal weer als een goed begin van je reis! Volgens mij is het de komende dagen een mooi zeilweertje. Geniet ervan.
    Jochem gaat volgende week 4 dagen op kamp en Tobias een dag naar de Efteling met de school. Beide jongens zijn deze week bij de opticien geweest en Tobias moet nu ook aan de bril...Tenminste ze kiezen beide voor lenzen.

    Tot later Liefs Marieke

  • 08 Juni 2015 - 11:25

    Catrien De Vries:

    Hoi Nico,
    De belevenissen in jouw reisblog gelezen. Helaas jouw niet kunnen bezoeken in Lauwersoog.
    Misschien kom je de terugweg langs Lauwersoog. Ik wens je een goede vaart en lees op je
    reisblog wel het verloop van je reis.

    Groetjes Catrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Enthousiast zeezeiler. Reizen gemaakt rondom Denemarken, Oostzee, Götakanaal, Kanaaleilanden, Isles of Scilly, etc..

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 25593

Voorgaande reizen:

31 Mei 2015 - 01 Oktober 2015

Zeilen naar de Oostzee

Landen bezocht: