Zeilen naar de Oostzee. - Reisverslag uit Numansdorp, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Oostzee. - Reisverslag uit Numansdorp, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Oostzee.

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

27 Mei 2015 | Nederland, Numansdorp

Voorbereiding: Zeilen naar de Oostzee.

Als islafiel wil je eilanden bezoeken. In voorgaande jaren heb ik er vele bezocht. Om meer eilanden te vinden moet ik het verderop zoeken. In de Oostzee liggen er veel! Daarom is dit de nieuwe bestemming.

Ook deze reis moet worden voorbereid. Via het internet, Google Earth, OpenSeaMap, de Cruising Almanac, veel (ook digitale) zeekaarten en reiswijzers vond ik mijn informatie.
Bijna alle kaarten kocht ik bij Observator. Dat deed ik in meerdere etappes want zeekaarten zijn duur.
Bij voorkeur zeil ik niet in de nacht. Daarom bepaal ik met behulp van de kaarten, Google Earth en OpenSeaMap de af te leggen dag-afstanden. Sommige havens vallen bij eb droog. In de almanak vind ik de gegevens terug wanneer ik zulke havens wel kan binnenlopen. Ook noteer ik hoe het getij verloopt ten opzichte van de vorige haven. In de Oostzee heb je nauwelijks eb en vloed. Makkelijk, je kunt direct na de koffie vertrekken!
Veel waypoints werden vooraf ingevoerd in mijn GPS. Verscheidene waypoints waren reeds ingevoerd vanwege de zeilreizen die ik eerder maakte naar de Duitse Wadden, de Oostzee en rondom Denemarken.
In mijn laptop neem ik vele favorieten op zoals: getijgegevens, informatie over jachthavens, weerinformatie via de nationale weerstations en Windguru. Met de mobiele telefoon kan ik de Duitse Wetterdienst bellen.
Veel E-boeken staan op de E-reader. De Almare is niet meer een varende boekenkast.
Mijn abonnement van de krant is drie maanden stopgezet.
Mijn laptop / tablet gebruik ik bij voorkeur niet tijdens het zeilen. Ik geef de voorkeur aan papieren kaarten.

NB.: Wil je mijn reisblog niet ontvangen? Geef een seintje (nico@de-vries.net) en ik schrap je uit de mailinglist!

Het schip:

Ik zeil met een Dehler Dehlya 25. 7,6 meter lang en 2,5 meter breed. Geen stahoogte en weinig comfort. Het schip heeft een hefkiel en goede zeil-eigenschappen. De diepgang is variabel van 1,45 naar 0,45 meter. Door de geringe diepgang kan ik achter alle Waddeneilanden langs. Zelfs droogvallen is mogelijk.
In het voorjaar is het schip (Almare) zeilklaar gemaakt. De genua is professioneel gerepareerd.
Het gehele onderschip is van een laag antifouling voorzien. De buitenboordmotor heeft een servicebeurt gehad en de koellade is gerepareerd. Kortom, het schip is vaarklaar. Slechts de kleding en het proviand moet aan boord worden gebracht; daarna gaan de trossen los. 31 mei wil ik vertrekken!

Vanaf Numansdorp vaar ik de staande mast route naar Amsterdam, daarna naar Enkhuizen, Stavoren, door Friesland naar het Lauwersmeer. Dan onder de Duitse Waddeneilanden door naar Helgoland. Daarna gaat het via Tönning en de Eider naar het Kieler Kanaal en de Oostzee. Deels een andere route dan in voorgaande jaren. Als uiteindelijk doel wil ik Äland te bereiken. Äland is een eilandengroep tussen Finland en Zweden.
Indien op de terugweg – na het Kieler Kanaal - de wind niet meewerkt zeil ik naar Otterndorf om binnendoor over het Hadelner Kanal en de Geeste de haven van Bremerhaven te bereiken. Of ik daarna via het Küstenkanal of de Duitse Waddeneilanden terug vaar zal ik dan beslissen.
Vanwege de minder goede internetverbindingen onderweg zal ik in het reisblog weinig of geen foto’s opnemen. Ik vind het te bewerkelijk. Mocht je de foto’s van voorgaande reizen willen zien, dan kun je ze via onderstaande links bereiken.
https://plus.google.com/photos/105483151992532815477/albums/6054056943590598017 Kanaaleilanden
https://plus.google.com/photos/105483151992532815477/albums/5929367874597657313?authkey=CLG7w4Sd5rbiwwE Göta kanaal
https://plus.google.com/photos/105483151992532815477/albums/5855190737171204737 Isles of Scilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Enthousiast zeezeiler. Reizen gemaakt rondom Denemarken, Oostzee, Götakanaal, Kanaaleilanden, Isles of Scilly, etc..

Actief sinds 27 Mei 2015
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 25657

Voorgaande reizen:

31 Mei 2015 - 01 Oktober 2015

Zeilen naar de Oostzee

Landen bezocht: